Works
作品
「HUMANiMAL-ブナの林で楽器を演奏するカンガルー」 60.6×72.7cm
“The kangaroos playing musical instruments in a beech forest” キャンバスに油彩
「HUMANiMAL-赤いマントを着た白ライオンと遊ぶ少女」 72.7x91cm
“A girl playing with a white lion wearing a red cape” キャンバスに油彩
About Artist
作家について
1962年石川県生まれ、7歳から京都在住。
北村こうは自分の眼が見た「生きもの」を描く。彼はそれらをHUMANIMALと呼ぶ。
それらは、動物の擬人化ではない。「眼球を裏返して網膜の反対側にあるもう一つの現実世界を眺めまわしていた時に、ぼんやりと見えた存在をモチーフとして描いた」という。
したがってそれらは「居る」のである。彼はその「おぼろげで、ともすれば雲散霧消してしまいがちなHUMANIMALの形象と色彩」を油絵具を用いて「描かれるべき真実」として画面に定着させる。作品には「全ての生きとしいけるものに共通感覚として流れる愛の本質」が描かれている、と作者は言う。
北村は大学で哲学を専攻し、卒業後は勤めながら作家になろうと準備をしていた。しかし、ある詩人の作品を読んだことがきっかけで、詩を書くようになった。たとえば次のような詩。
<色をなくす>
人の心の色って なに色
笑っている君は オレンジ色
高潔な願いごとは 白
天使の思いやりは 金
近づいてくるおんなだった刻は エッチなピンク色
この 悲しみは ブルー
ジェラシーは 黒
離れて行く二人は 忘れてしまった色
あっと言う間に 消えてしまうのです
丸木橋が墜落して
渡れなくなったクレバスでは
ぼくたちは両手をふりまわして
最後まで最後まで 愛のことばのこだまを飛ばす
記憶の目隠しの濃霧が 朝の家に帰らせてくれるまで
2010年以降は絵画にも興味を持ち始め、制作を始める。
その作品の特徴の一つは、北村の想いの強さ、深さ、豊かさを伝えるかのような、幾層ものレイヤーを紡ぎ出す気合の入ったブラッシュストローク。また、愛と世界の奥深さと豊かさを象徴するかのような油絵具の様々な色彩。そして、創造された作品は確かに「それ」が居ると感じられるだけの高い緊張度を有している。強いインパクトで一瞬にして描かれた世界に導かれるものの、それは破壊的ではなく、懐かしさと身体的な親しみに充ちた表現となっている。北村の表現には、直接的にではないにしろ彼の生まれ育った金沢や京都に古くから根付いている仏教哲学の影響が感じられる。この先も北村は「愛の具象表現として」HUMANIMALを描き続けるだろう。
Born 1962 in Ishikawa, Japan; has lived in Kyoto since the age of 7.
Koh Kitamura draws ‘living things’ as seen by his own eyes. He calls them HUMANIMAL.
They are not anthropomorphic animals. He says: “I drew them as motifs of beings I vaguely saw when I turned my eyeball over and looked around at another real world on the other side of my retina.
They are therefore ‘there’. Using oil paint, he fixes the “hazy and often clouded HUMANIMAL shapes and colours” on the canvas as “truths to be depicted”. The work depicts “the essence of love that flows through all living things as a common feeling”, according to the artist.
Kitamura studied philosophy at university and was preparing to become a writer while working after graduation. However, he was inspired to write poetry after reading the work of a poet. For example, the following poem.
“Lose the Colour”
What is the colour of a person’s heart?
You who are smiling are orange
The virtuous wish is white
The angel’s compassion is gold
The time when you were a woman approaching is naughty pink.
This sorrow is blue.
Geraci is black
The time when we were two moving apart is a colour we’ve forgotten
In the blink of an eye, they’re gone.
When the log bridge crashed
In a crevasse we can no longer cross
We waved our hands in the air
Until the very end, until the very end, we let fly the echo of love’s words.
Until the thick fog of memory blindfolds us back home in the morning.
From 2010 onwards, he began to take an interest in painting and started to produce his own work.
One of the characteristics of his work is the spirited brushstrokes that weave together many layers, as if to convey the strength, depth and richness of Kitamura’s feelings. Also, the various colours of the oil paints, which seem to symbolise love and the depth and richness of the world. And the created work has a high tension level that makes you feel that there is indeed an ‘it’. Although we are instantly led into the painted world with a strong impact, it is not destructive, but an expression filled with nostalgia and physical familiarity. Kitamura’s expression is influenced, if not directly, by Buddhist philosophy, which has long taken root in Kanazawa and Kyoto, where he was born and raised. Kitamura will continue to paint HUMANIMAL ‘as a figurative expression of love’.